niedziela, 23 lutego 2014

Gołąbki z soczewicą, kaszą gryczaną i pieczarkami!

Zakupiłam ostatnio kilka główek kapusty w cenie 39centów za sztukę więc istny deal! :) Początkowo ugotowałam bigos wegetariański, następnie żytnie łazanki z kapusta a dziś stwierdziłam że bardzo dawno nie jadłam gołąbków. Nie wiedziałam co konkretnie mam do nich wrzucić wiec poszperałam po przepisach, skleiłam kilka przepisów razem i tak oto wyszły gołąbki z kaszą gryczaną, pieczarkami i czerwoną soczewica. Gołąbki wyszły przepyszne i na pewno będę robić je jeszcze nie jeden raz. Polecam samo zdrowie!



Składniki:
  • 1 główka kapusty włoskiej
  • 2 woreczki kaszy gryczanej
  • 1 szkl. soczewicy czerwonej
  • 500g pieczarek
  • 2 cebule
  • czosnek, zioła prowansalskie, imbir, kminek, majeranek
  • sól, pieprz
  • łyżka oliwy z oliwek lub oleju kokosowego
Do 2 litrów gotującej się wody wkładamy główkę kapusty uprzednio opłukaną z wyciętym/naciętym głąbem (środkiem) kapusty. Jeśli zewnętrzne liście są bardzo zniszczone, odcinamy je i wyrzucamy chyba że bedą nadawać sie na podkład. Odcinamy lub odrywamy po kolei liście kapusty w czasie gotowania. Gdy wszystkie liście zostaną zebrane należy u każdego z nich przyciąć najgrubszy nerw z grubości aby liść był elastyczny. Wodę, w której parzyliśmy kapustę pozostawiamy. 

Farsz:
Kaszę gryczaną gotujemy do miękkości. Soczewicę ugotować w proporcji 1:3 i odcedzić jeśli zostanie woda. Kroimy 2 cebulki w kostkę i smażymy na oliwie z oliwek lub oleju kokosowym. Dodajemy posiekane w półplasterki pieczarki i smażymy aż odparuje woda. Do smażonych cebuli i pieczarek dodajemy sól i pieprz do smaku oraz pozostałe przyprawy. 
Wymieszać kaszę, soczewicę i pieczarki z cebulą. Można doprawić do smaku lub dodać oliwy gdyby farsz wyszedł za suchy.

Wybrakowanymi liśćmi wykładamy dno naczynia do pieczenia i zostawiamy kilka do ułożenia na wierzchu. Liść układamy na lewej ręce, nakładamy kilka łyżek farszu, boki liścia podwijamy do środka i zawijamy od nerwu liścia w górę. Należy je układać ciasno, złączeniem do dołu i w zależności od wysokości naczynia . Po zakończeniu zwijania układamy na wierzchu pozostałe liście, a całość podlewamy do połowy wodą z kapusty. Gołąbki pieczemy w rozgrzanym piekarniku 1,5h - 2h w temp.180C. Można je również dusić na kuchence lub zamiast wody użyć sosu pomidorowego.

Gołąbki według smaków polewa się sosem pomidorowym, grzybowym lub pieczarkowym. Tym razem użyłam sosu pomidorowego ale z pieczarkowym na pewno też smakowałyby równie przepysznie!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz